Klias



Ännu en sömnlös natt... Fick en kliattack igår kväll. Tiggde allergitabletter av storebror. Cortisonat ansiktet. Somnade vid 01:30 och halvslumrat till 05:00. Bläää! Borde berätta för kompis L att jag är vaken, hon undrade igår när jag skulle stiga upp idag, om hon kunde ringa. Tidsskillnaden ställer till det. Saknar att kunna prata med varandra precis när man känner för det.

Hade en härlig dag i stugan i lördags. Solen sken och det var kuligt att rensa rabatt (!!!) och kratta (ännu fler !!!). Men nu har jag äntligen kommit på varför det tar emot att rensa rabatt, för jag tror ändå att jag faktiskt finner nå'n sorts glädje och tillfredsställelse i att göra det (!!! innan var alltså inte ironi, dock typ av pur egen förvåning). Det har inte med spindlarna att göra, fastän det kryllar av dem (rabblar mitt mantra, ibland med tårar i halsen, "friskt hus, friskt hus, friskt hus..."). Jo, problemet ligger nog i att jag inte kan bli färdig, och då menar jag inte att det är ett sisyfosarbete, att jag måste börja om så fort jag blivit klar, utan att det inte kan bli "riktigt" ogräsfritt. Det kan ju inte bli totalt kliniskt länsat från sån't som inte har där att göra. Så när jag börjar, vet jag inte hur jag ska begränsa mig, och irritationen växer för att det inte kan bli sådär jättebra som jag skulle vilja, utan jag måste välja att ignorera en massa, för att över huvud taget komma någon vart! Spännande att komma på sådana där saker om sig själv. Det säger en hel del. Det är samma sak med att jag så gärna vill rensa björkdungen där på gården och kratta ur den. Börjar med att plocka grenar och kvistar. Men kan inte begränsa mig vid typ okej storlekar på kvistarna som jag plockar därifrån, utan tar även småkvist. Måste påminna mig själv: Hallå! Det är skog!

På tal om spindlar blev Skruttisen fascinerad av en pytteliten en som han fann på vardagsrumsgolvet ( i stugan alltså, inte här hemma, hade det varit här hemma hade jag fått ett hysteriskt anfall, har numera tränat så att jag har normaliserat även spindlar i stugan, inte bara utomhus, så pass att jag klarar av att inte reagera, nästan). Efter att han tillsammans med sin far iakttagit den ett ögonblick, tar han en av sina leksaksbilar och kör över den... Tittar sedan på mosad minispindel på leksaksbildäck. Tystnad. Sedan: "Nytt spindel, pappa! Nytt!" Ja, hur förklarar man det för en 2-åring? Förresten förklara är väl en sak, men hur kan han förstå? Nästa kommentar: "Pappa, bygga nytt spindel!" Offer för konsumtionssamhället?

Nu åker S till Stockholm. Kommer tillbaka imorgon kväll. Han skulle också behöva få sova lite mer...

Var i Östersund igår och grattade svärmor på morsdagen. Hon är inne på lasarettet. Får nog komma hem den här veckan. Förutom en chic, cool handväska vi hittat, fick hon en inramad glittervattenfärgsmålning med bild av konstnären i ena hörnet, som jag satt dit (ja inte hörnet alltså, utan bilden på barnet, hur många syftningsfel kan man acceptera från sig själv den här tiden på morgonen?), där han är nyklippt i röd tuperad tuppkam. Momma fick också en så'n tavla. Tavlorna blev roliga. Ska sätta ihop en till oss också. Men jag har köpt fina specialpapper som jag kan kombinera hans målningar med för att sedan använda alltihopa som fotobakgrunder. Tror det kan bli bra.

Jag fick också morsdagspresent. Jättefina guldörhängen med små stavar med en liten diamant och en pärla längst ner som dinglar lite. Älskar dem! De är gladsaker!

Ska klippa mig 08:00. Och få färg i håret. Vill ha många färger. Sådär vårigt glatt! Inte typ klimakterierött, utan flera bruna nyanser. Hoppas det blir bra, tillsammans med lite nytt smink piggar det upp!

Har en idé till en barnbok... Oj vad kul det skulle vara att försöka... Tor att idén skulle funka också, inte sett något sådant någonstans. Undrar var och hur man pichar en sådan idé? Ja, drömma kan man i alla fall =)

Nu är klockan 06:00 och jag kanske ska ställa mig och stryka. Så att jag har något att ta på mig och inte behöver vara sen, då jag varit vaken så länge. Ska bara fylla på kaffekoppen och kolla om någon på Ordspel är vaken så att jag kan scrabbla en stund...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback