Upp till kamp!



Idag har jag gått utbildning i könsneutrala arbetsvärderingar och lönekartläggningar. Intressant. Det skulle vara kul att se hur man går till väga på mitt jobb. Och förhoppningsvis kommer jag väl att få se det då jag numera sitter med i två förvaltningars samverkansgrupp för jämställdhetsplan och i arbetsgruppen för skrivning och revidering. Hjälp så mycket det är att ta hänsyn till och så mycket som styrs av invant tänk! Det finns många fallgropar att drutta ner i! Löner är ju dessutom en ganska känslig fråga. Fick reda på idag att även om man räknar bort kompetensskillnader så har kvinnor 10 % lägre lön generellt än män, och det beror endast på värdering av kön. Det gäller att inte resignera utan tro att man faktiskt kan göra en skillnad. Önskar bara att man fortfarande var lite mer naiv, inte så cynisk, så att man trodde lite mer på att man kan förändra och påverka än vad man kanske egentligen kan göra. Det där med att sikta mot himmelen och nå trädtopparna, liksom. En av mina bröder sade att det till största del är tack vare ungdomars protester och engagemang som man över huvud taget får förändringar i strukturer. Det kanske stämmer. Det finns de som över huvud taget aldrig brytt sig om hur det ser ut i omvärldssamhället men det finns även de som blivit "vuxna" och tröttnat på att försöka förändra utan resultat och istället kommit fram till att det bara är pengar som styr världen ändå.

Imorgon blir det en halvdagsutbildning om lagstiftning kring sexuella trakasserier och vilket ansvar som åligger arbetsgivaren för att förebygga och åtgärda om situationer skulle uppstå. Också intressant. Tror att det finns många ute på arbetsplatserna som köper en hel del som de inte skulle behöva acceptera, och det gäller både kvinnor och män.

Nu åter till Barbapapa, alternativt en fantastisk bok där Byggare Bob installerar centralvärmesystem...

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Mycket mer intressant att läsa din blogg, än att skriva nåt i min egen!

2007-05-22 @ 19:05:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback