En onsdag i Irkutsk

None

Biljetter till AC/DC hade inte varit så tokigt att fixa. Hade jag varit hemma skulle det varit enklare.  Jag själv kanske inte är en "fanat" som man säger på ryska, men man kanske skulle ha kunnat glädja den man är gift med på julafton med något sådant. 

Morgonen började med ett första projektmöte med många män i mörka kostymer och lite färre kvinnor i dräkt och röda läppstift. Gömde diskret mina gympaskor under bordet. Trodde bara två tjänstemän skulle möta upp. Istället tror jag de var 12. TV, tidningar och radio var också där.  

Sedan vinkades kollegorna av på flyget och eftermiddagen ägnades åt möten med alla tjänstemän som arbetar i samma byggnad där jag har "praktik". Har börjat med översättningar av dokument från ryska till svenska och med förberedelser av kommande aktiviteter som ingår i deras internationella samarbete.



Här bor jag! Innanför portarna finns hotell, café, kontor, museum och lite annat. Anläggningen ägs av Irkutsk stad och är ett kulturhistorisk minnesmärke. Den här snickarglädjen är inte att leka med =)



Bajkalsjön är stooor! Har aldrig badat i den men ändå lyckades jag för några år sedan snika åt mig ett diplom, där det intygas att jag med mod, ära och berömmelse doppat mig vintertid!



Och även i Sibirien börjar man se sådana här leksaker...




Är inte riktigt säker på vad jag tänker här, men det ser ju i alla fall ut som om jag försöker leka konstkritiker =)

Nu ska jag be receptionisten att koka lite vatten i hotellets enda vattenkokare (!) så att jag kan dricka lite te och se vad som finns i kylskåpet på mitt rum. I morgon måste jag gå och handla lite frukt och youghurt på mataffären några kvarter bort. Maten här är jättekraftig och man snålar inte på fettet. Och det ska baske mig ätas! Ingen ska få ha varit gäst här utan att ha blivit gödd ordentligt. Hur omtänksamt det än är så är man ju inte riktigt van med den här typen av mat och i sådana mängder. Alltså slingrade jag mig ur middagen idag, men kanske var lite dum att jag inte åtminstone plockade med mig en macka =) 

Alltså: fika, ett avsnitt av Shark (som min omtänksamme livskamrat laddat min laptop med) och sedan sova. Hoppas vädret blir lika soligt och fantastiskt imorgon som det varit idag!

Godnatt! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback